Hyvinvointialojen arvonlisävero nykyisestä 24 prosentista 14 prosenttiin

Kirjoitus julkaistu Aamulehdessä 8.2.2023

Mediassa on viime aikoina ollut esillä, että kampaamoyrittäjät ovat pulassa aikojaan viime tipassa
peruuttavien asiakkaiden kanssa. Suomessa toimii tuhansia palvelualan yrittäjiä: kampaajia, partureita,
kosmetologeja, hierojia, joiden pärjääminen on ollut taloudellisessa vastatuulessa. Ensin tuli korona, joka
lamaannutti alan merkittäviltä osin. Yrittäjät jäivät ilman valtion merkittävää kompensaatiota. Energiakriisin
ja kasvaneen inflaation myötä palveluita tarjoavien yrittäjien on ollut pakko reagoida kasvaneisiin kuluihin
ja raaka-ainekustannusten nousuun nostamalla asiakashintoja huomattavasti. Hintojen nousu on saanut
asiakkaat käymään aiempaa harvemmin, tai lopettamaan käynnit kokonaan. Usein itsenäisenä yrittäjänä
toimiva jää tällöin ilman tuloja, mutta kulut ovat kiinteät. Liiketoiminta ei kannata ilman asiakkaita, mistä
seuraa konkursseja ja työttömyyttä.


Edellä mainituissa palveluissa ei ole kyse henkilön perustarpeiden täyttämisestä, kuten ruoka, lämmitys ja
asuminen. Kyse on kuitenkin palveluista, joilla on suuri vaikutus ihmisten hyvinvointiin, jaksamiseen,
mielenterveyteen, fyysiseen terveyteen, kokonaishyvinvointiin. Kampaajan tai hierojan kosketus voi olla
monelle päivän tai jopa kuukauden ainoa kosketus tai ihmiskontakti. Kampaajan tuoliin istahtaessaan voi
keskustella kuulumisista, vaihtaa ajatuksia ja tulla kuulluksi.


Ajassamme puhutaan paljon yksinäisyydestä ja sen ehkäisystä. Palvelualalla asiointi on odotettu,
sosiaalinen ja yhteisöllinen kokemus. Mielestäni hyvinvointipalvelualalla toimivat henkilöt, yrittävät ja
työntekijät, tekevät arvokasta ja vaikuttavaa työtä yksinäisyyden torjumisen ja hyvinvoinnin edistämisen
näkökulmasta. Nämä palvelut ovat palvelua pintaa syvemmälle.


Mielestäni hintojen nousupaineeseen olisi reagoitava, jotta kuluttajilla olisi varaa käyttää palveluita
entiseen tapaan. Laskisin hyvinvointialojen arvonlisäveroa nykyisestä 24 prosentista 14 prosenttiin.
Palvelualan yrittäjille tulee antaa mahdollisuus säilyttää asiakashinnat kohtuullisina. Palveluala ja -yrittäjyys
on tärkeä osa yhteiskuntaa ja yhteisöä ylläpitävää sekä hyvinvointia edistävää kulttuuria. Suuri arvostuksenipalvelualalla yrittäville ja työskenteleville.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *